Rękojmia za wady fizyczne samochodu – konkretne przypadki.

W skrócie:

Artykuł dotyczy sytuacji związanych z wystąpieniem wady fizycznej zakupionego samochodu osobowego – zarówno nowego, jak i używanego. Poniżej znajdą Państwo kilka fragmentów uzasadnień wyroków, w których powództwo kupującego zostało uwzględnione. Jeżeli kupiłeś samochód z wadą, o której istnieniu nie wiedziałeś, lub ten, kto kupił od Ciebie samochód, próbuje przerzucić na Ciebie odpowiedzialność za wady, które wystąpiły już po wydaniu mu pojazdu i przed wydaniem w samochodzie nie występowały, zapraszam do współpracy.

  • sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi gdy sprzedana rzecz ma wadę. Wada może być fizyczna lub prawna. Musi być ISTOTNA, jeśli planujemy odstąpić od zakupu i żądać zwrotu ceny;
  • z tytułu rękojmi można żądać: obniżenia ceny, naprawy, wymiany rzeczy na wolną od wad, odstąpienia od umowy (zwrot samochodu + zwrot ceny).
  • odpowiedzialność z tytułu rękojmi obowiązuje sprzedawcę również, gdy sam nie wiedział o wadzie produktu w momencie sprzedaży. Pojęcie „wada ukryta” nie musi oznaczać, że sprzedawca wadę celowo zataił – wystarczy, że była „ukryta” przed świadomością kupującego w chwili zakupu, czy to z przyczyn tkwiących po stronie sprzedającego, czy też nie.

Wyrok Sądu Okręgowego
w Krakowie z dnia 4 października 2007 r., sygn. akt II Ca 768/17

„Na podstawie opinii biegłego J. K. (1) Sąd Rejonowy ustalił, że w pierwszym cylindrze brak ciśnienia sprężania był spowodowany nieszczelnością komory sprężania mogącą być najczęściej wynikiem: zatarcia zaworu wydechowego w prowadnicy (nie domykanie zaworu), pęknięcia zaworu, uszkodzenia przylgni zaworowej, uszkodzenia wałka rozrządu, pęknięcia głowicy. W II i III cylindrze wystąpiły nadmierne luzy współpracujących części: tłok- pierścienie- cylinder wskutek wyeksploatowania pojazdu.

Przyczyny uszkodzeń silnika mogły powstać z powodu: braku oleju lub zbyt małej ilości oleju, zbyt małej ilości płynu chłodzącego lub niesprawności układu chłodzenia, wadliwego składu mieszanki paliwa, wadliwego oleju lub wyeksploatowanego oleju, jazdy samochodem przeciążonym w ekstremalnych warunkach, wyeksploatowanego silnika. Wskazane przyczyny uszkodzeń silnika powodują nadmierne przegrzanie silnika, co skutkuje między innymi nadmiernym zużyciem gładzi cylindrowych czy pierścieni tłokowych i zacieranie się zaworów”.

Wyrok Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim
z dnia 18 grudnia 2020 r., sygn. akt II Ca 483/20

„Wobec powyższego na podstawie przedstawionego przez powoda odpowiedniego dowodu w postaci prywatnej ekspertyz Sąd przyjął, że przyczyną nadmiernego zużycia oleju było przedostawanie się poprzez uszczelniacze na tłokach i uszczelniacze w zaworach, oleju silnikowego do komory spalania, co z kolei powodowało duże zadymienie spalinami, co potwierdzają załączone do pozwu zdjęcia auta. Nadto, niektóre części auta były uszkodzone i powodowały nadmierne grzanie silnika – za ich wymianę powód poniósł łączny koszt w wysokości 244,03 zł. Cena remontu jednostki napędowej pojazdu po wykryciu ukrytych wad wyniosła 6.000 zł, co przy uwzględnieniu ceny, jaką powód uiścił za przedmiotowe auto, należało uznać za znaczną sumę, praktycznie wyczerpującą wartość ceny zakupu”.

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie z dnia 25 października 2023 r., sygn. akt I Aga 99/22

W dniu 9 listopada 2018 r. powódka wykryła wady pojazdu w postaci zacieków i wtrąceń powłoki lakierniczej oraz niezgrywających się szczelin i parującej lampy tylnej prawej, o czym niezwłocznie telefonicznie poinformowała stronę pozwaną. Wobec braku reakcji strony pozwanej, w dniu 12 listopada 2018 r. powódka wypełniła formularz reklamacyjny i w sposób formalny zgłosiła reklamację co do stanu technicznego pojazdu. W formularzu reklamacyjnym wyszczególniła następujące wady pojazdu: ewidentne ślady ingerencji na powłoce lakierniczej, nie zgrywające się szczeliny, widoczne różnice odcienia lakieru, parująca prawa tylna lampa. Jednocześnie powódka zażądała wymiany rzeczy na wolną od wad, bądź odstąpienia od umowy.”

Wyrok Sądu Okręgowego w Olsztynie z dnia 22 marca 2017 r., sygn. akt IX Ca 232/15

„W toku korzystania z pojazdu powód dowiedział się, że auto miało zaniżony przebieg, jak również, że zostało zakupione od innego podmiotu niż wskazywany przez sprzedającego. (…) Sąd Rejonowy posiłkując się opinią biegłego opinii biegłego uznał, że zwiększony przebieg samochodu ma wpływ na obniżenie jego wartości rynkowej jak również wpływa na zwiększoną możliwość wystąpienia awarii wynikłych z wypracowania eksploatacyjnego podzespołów lub wad konstrukcyjno – wykonawczych”.

Wyrok Sądu Rejonowego w Brodnicy z dnia 14 września 2021 r., sygn. akt I C 115/20

W przedmiotowym piśmie powód wskazał szczegółowo wady, które według jego oceny uprawniałaby go do złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny, tj. usterka wałka rozrządu sterującego zaworami wydechowymi, wytarta krzywka, nadmierny luzie wypadnięcie zaworu, silnie wytarte i zdeformowane trzonki zaworów wydechowych, zatarcie w prowadnicy zaworu wydechowego pierwszego cylindra, silnie wytarcie dźwigienek i popychaczy zaworów, silne zanieczyszczenie nagarem czujnika zmiennych faz rozrządu, kanałów dolotowych w głowicy i kolektorze ssącym, filtra oleju, (…), niedrożność magistrali olejowej zmiennych faz rozrządu, wyciągnięcie łańcuch napędu pompy olejowej”.

Scroll to Top