Protokół powypadkowy niezgodny z prawdą – co może zrobić pracownik?

Historia Pani Katarzyny, czyli wypadek na schodach.

Pani Katarzyna od wielu lat pracuje jako specjalistka ds. administracyjnych w firmie logistycznej. Pewnego dnia, podczas wychodzenia z archiwum znajdującego się w piwnicy budynku, poślizgnęła się na mokrych schodach i doznała skręcenia stawu skokowego. Schody nie były oznakowane żadnym ostrzeżeniem, a wcześniej zgłaszano już do administracji budynku, że w tym miejscu gromadzi się woda po ulewach. Po kilku dniach Pani Katarzyna otrzymała protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (dalej jako: „Protokół powypadkowy”), z którego wynikało, że wyłączną przyczyną wypadku były jej pośpiech i nieuwaga, a nie stan techniczny schodów. Protokół nie wspominał o wcześniejszych zgłoszeniach ani braku oznakowania zagrożenia. Kiedy złożyła zastrzeżenia do treści protokołu, nie zostały one uwzględnione.

Co w takiej sytuacji może zrobić pracownik?

Jeżeli protokół powypadkowy zawiera nieprawdziwe ustalenia co do przebiegu wypadku, a zastrzeżenia nie zostały przez zespół powypadkowy uwzględnione, pracownik ma prawo wystąpić do sądu z powództwem o ustalenie niezgodności treści protokołu z rzeczywistością. Tego rodzaju powództwo opiera się na: art. 189 Kodeksu postępowania cywilnego, zgodnie z którym:

Powód może żądać ustalenia przez sąd istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa, jeżeli ma w tym interes prawny.”

Pracownik, taki jak Pani Katarzyna, może wykazać, że ma interes prawny w ustaleniu, iż do wypadku doszło z innych przyczyn – np. z winy pracodawcy, przez zaniedbania w zakresie BHP.

Orzecznictwo Sądu Najwyższego potwierdza słuszność takiego działania. Jako przykład można wskazać na:

1.         wyrok SN z dnia 5 czerwca 2008 r. (III CSK 360/07):

Dopuszczalne jest żądanie ustalenia, że protokół powypadkowy nie odzwierciedla rzeczywistego przebiegu wypadku przy pracy, jeżeli pracownik ma w tym interes prawny.”;

2.         Wyrok SN z dnia 14 października 2009 r. (II PK 82/09):

Pracownik, który nie zgadza się z treścią zatwierdzonego protokołu powypadkowego, może dochodzić ustalenia jego niezgodności z rzeczywistością w drodze powództwa o ustalenie.”

Terminy – co warto wiedzieć?

•          po otrzymaniu protokołu powypadkowego, pracownik ma 7 dni na zgłoszenie zastrzeżeń (§ 46 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r.
w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. 2009 nr 105 poz. 870);

•          jeżeli zastrzeżenia nie zostały uwzględnione, możliwe jest wniesienie pozwu o ustalenie, ale najlepiej działać niezwłocznie, zanim zatrze się materiał dowodowy.

Dlaczego warto działać?

Nieprawdziwa treść protokołu powypadkowego może:

            •          utrudnić dochodzenie odszkodowania,

            •          ograniczyć prawo do świadczeń z ZUS,

            •          wpłynąć na ocenę zdolności do dalszego wykonywania pracy.

Jeżeli uległeś wypadkowi w pracy, a protokół powypadkowy zawiera ustalenia z którymi się nie zgadzasz – skontaktuj się ze mną.

Scroll to Top